Författarna som började skriva äventyrsberättelser under pseudonym

Publicerat av Kategori: äventyrsroman, framåtrörelse, roman, skönlitteratur, skriva

Fossildrottningen

Babels förra programledare/författaren  Daniel Sjölin och deckarförfattaren Jerker Virdborg slog förra året ihop sina påsar och skapade pseudonymen Michael Mortimer för att tillsammans skriva en serie äventyrsromaner.

Daniel Sjölin menade att det pågick en ”fiktionens fattighetsdans” mellan kulturjournalistiken som var isolerad och samtidslitteraturen, som saknade fantasi. Läs  artikeln i Sydsvenskan  från december 2013.

I ett öppet brev i Svenska Dagbladet samma månad skrev författarna:
“För mig har skrivande alltid varit tätt förknippat med frihet och känslan av att utforska något okänt. Jag har under andra namn publicerat flera böcker tidigare, men för några år sedan hade mitt skrivande ärligt talat gått i stå. Det kändes inte tillräckligt utforskande helt enkelt, och ännu mindre kändes det fritt. Till slut fattade jag varför: jag hade helt glömt bort det som en gång drog mig till litteraturen, långt innan jag ens blev tonåring, och ännu längre innan jag läste litteraturvetenskap: påhittet, gåtorna, svindeln, den stora resan in i det okända.” och  “vilken lättnad att få leka helt otyglad, och ge fantasin och påhittet långt mer skamlöst utrymme än vad min invanda kostym klarade av.”

Jungfrustenen utkom 2013.

I maj i var var det dags för Fossildrottningen.

 

PS: Du vet väl att vi har sommarrabatt på våra lektörsutlåtanden à la Storydoktors? Läs mer här.

0 kommentarer | Skriv en kommentar

Författaren som berättare

Publicerat av Kategori: äventyrsroman, karaktärsbeskrivning, manus, roman, skönlitteratur, skriva, spänningsroman, storytelling

saga

Författarens glömda roll är som historieberättare, men vad innebär det egentligen?  Att använda sin fantasi, öppna upp för äventyret och använda sagans förmåga att förflytta läsarna till andra, påhittade världar. När författaren Zadie Smith blev vuxen glömde hon bort allt det här, men förmågan återkom när hon började läsa sagor för sina egna barn.  Då insåg hon magin med starka berättelser och uppdiktade historier som motpol till böcker där texten är det enda viktiga. ”Jag var på väg nerför den där blodlösa, intellektuella banan där konsten att skapa en stark berättelse anses som vulgär, och där idén om en boks karaktärer bara anses fläcka ner den perfekta meningen.” Men som C S Lewis brukade säga; en dag är du tillräckligt gammal för att börja läsa sagor igen.”

 

PS: Du vet väl att vi har sommarrabatt på våra lektörsutlåtanden à la Storydoktors? Läs mer här.

0 kommentarer | Skriv en kommentar

Några tips om att skriva feelgoodlitteratur

Publicerat av Kategori: kärleksroman, manus, miljöbeskrivning, roman, skönlitteratur, skriva

feelgoodböcker

Feelgood kanske man kan översätta som läsning som får en att må bra, som skapar en varm känsla och som man tar till för att fly från verkligheten ett litet tag. Feelgoodfilmer vi minns är till exempel” Love actually” och ”Gröna stekta tomater”. En härlig svensk feelgoodroman är Annika Estassy Lovéns ”Solviken”. Men hur skriver man i denna genre?  Eskapism, humor och att förflytta läsaren till annorlunda och gärna charmiga miljöer är viktigt. Och att skapa en intrig som gör samma sak, låter läsaren dras med i något lagom underhållande och verklighetsflyktigt.  Feelgood är inte genren där man behandlar livets mer tunga, svårlösta eller deprimerande ämnen och konflikter. Det lyckliga slutet är kanske det viktigaste med feelgoodböcker. Men man ska inte vara rädd för att först utsätta karaktärerna för problem, snurra till det för dem och få läsarna att undra hur ska det gå, och kanske få dem att fälla en tår.  Men det ska sluta bra. Efter sju sorger och åtta bedrövelser när det kommer till jobb, familj, pengar och framför all kärleken så löser det sig och ordnar sig till det bästa. Det är grejen med feelgood. ”Det viktigaste med feelgood är inge läsaren hopp”.

 

PS: Du vet väl att vi har sommarrabatt på våra lektörsutlåtanden à la Storydoktors? Läs mer här.

0 kommentarer | Skriv en kommentar

”Många skönlitterära böcker är långsamma och tråkiga.”

Publicerat av Kategori: framåtrörelse, roman, skönlitteratur, skriva

“Jag drömmer om att skriva en släkttrilogi och lägga upp den som en deckare utan mord. Många skönlitterära böcker är långsamma och tråkiga. De har inte tillräckligt mycket handling. Det vill jag göra något åt.” Norska deckarförfattaren Unni Lindell  i en intervju i tidningen Metro, december 2013.

 

PS: Du vet väl att vi har sommarrabatt på våra lektörsutlåtanden à la Storydoktors? Läs mer här.

0 kommentarer | Skriv en kommentar

En fråga till Storyakuten

Publicerat av Kategori: antagonist, karaktärsbeskrivning, manus, Okategoriserade, roman, skönlitteratur, skriva

Vi fick en fråga från ”Pia” och lade in både fråga och svar på Storyakutens sida, men du kan också läsa det här::

”Annika är i 40 års-åldern. Hon har om inte allt, så det mesta. Rara barn med hälsoproblem och en man som hon mest läser om i småstadens lokaltidning. Äktenskapet är med andra ord, en smula stillastående. Av en slump kommer hon i kontakt med och börjar umgås med en helt annan typ av män, farliga män, med karisma och blödande hjärtan, den sortens män som en mor varnar sina döttrar för. Hur skapar man acceptens hos läsaren för Annikas dragning till dem?”

Jennys svar:
Jag hade balanserat det negativa med det som Annika behöver, som skapar en positiv attraktionskraft. Det som inte Annika har i sin vanliga relation och som hon saknar och längtar efter. Hennes man kanske är timid och ”mesig” och hon får inte tillräckligt med motstånd i den relationen, spänningen är borta. Polarisera det hon har med det hon kan få som föder åtrån. Sedan finns det säkert en dragning till de attraktiva egenskaperna hos de andra männen; karisma, spänning, glimten i ögat… det viktiga är att du skapar du förståelse för hur Pia känner det, då kommer läsaren att förstå och inte döma henne.

Johannas svar:
Jag tänker mig att hon inte känner sig sedd av sin man och får göra allt i hemmet.  De kanske har ett riktigt sjukt barn som hon tar mest ansvar för. Det kan vara så att hon behöver bekräftelse från en man, bekräftelse som människa och som kvinna, behöver känna att hon är attraktiv. Därför söker hon sig till män som verkar se henne. Eventuellt har hon varit hemma mycket senaste åren och därför tappat lite omdömesförmågan när det gäller att pejla in falska typer. Hon kanske bara är glad över att över huvud taget träffa andra människor, när hon t ex anmäler sig till en yogakurs inne i stan (om hon bor i villaområde eller på landet). En man med psykopatdrag som ger henne 100 % uppmärksamhet? Han vara en lurig slags psykopat eller sociopat, en som är på gränsen. T ex en yogalärare med sektledarbeteende? En författarcoach som “tror” på henne och hennes skrivartalang :-D
Hur som helst tror jag att hon behöver känna sig sedd, och då hänger mycket på att hennes man och hennes bakgrund  visar läsaren hur de får hennes behov att växa, hur dåligt hon mår med maken.

Har du en fråga till Storyakuten, ett problem med din berättelse? Mejla den till info@storyakuten.se. Skriv om du vill vara anonym eller ej. Din fråga får vara på högst 200 ord.

 

PS: Du vet väl att vi har sommarrabatt på våra lektörsutlåtanden à la Storydoktors? Läs mer här.

0 kommentarer | Skriv en kommentar

Ge dina karaktärer ett mål

Publicerat av Kategori: karaktärsbeskrivning, manus, roman, skönlitteratur, skriva

målet

Har du problem med att utveckla handlingen? Det här är något som de flesta upplever när de skriver en roman. Det här kan bero på att du inte har gett dina karaktärer ett (eller flera) tydliga mål. Driver din huvudkaraktär runt i handlingen sådär största allmänhet och låter saker hända sig uppstår varken spänning eller dynamik.

En handling är inte det samma som att karaktären är med om en massa saker; hen måste vilja något, ha en tydlig önskan.  Det kan vara att träffa rätt i kärleken och slippa vara ensam, eller övervinna ett hot och återfå sin trygghet . Ju längre bort målet ligger och ju fler hinder finns för att uppnå det, desto större spänning uppnår du. En huvudperson som redan är nöjd och tillfreds med sin tillvaro och inte önskar något riktigt hett eller upplever en brist i sin tillvaro gör handlingen stillastående och slapp.

Att hitta dina karaktärers mål är en bra motor för intrigen i din berättelse.

 

PS: Du vet väl att vi har sommarrabatt på våra lektörsutlåtanden à la Storydoktors? Läs mer här.

0 kommentarer | Skriv en kommentar

Saknas krydda?

Publicerat av Kategori: dialog, framåtrörelse, manus, roman, skönlitteratur, skriva

garlic-peas

En flerrättersmiddag

Tänk dig en middag med 8-9 olika rätter. Du prövar rätt efter rätt. Det är ingen större skillnad mellan dem. De smakar inte så mycket. Dina sinnen får ingen stimulans, du blir lite uttråkad. Du börjar fokusera på annat än maten och vad den har att ge.

Eller en middag där alla rätter smakar lite olika, är kryddade på olika vis. Du tittar nyfiket på servitören när han kommer med nästa rätt. Vad kommer det att smaka? Vad är det för färg på maten, hur ser den ut? Vilka känslor väcks av smaken, vilka associationer?

Med den här metaforen försöker jag ge en beskrivning av scener i en text där egentligen inget händer. De känns utspädda. De tragglar på, utan att det finns spänning (kryddor) i dem. Både i löpande text och i dialog.

Det behöver inte hände jättedramatiska saker i varje sen, men någon krydda bör den ha (eller flera). Se över dina scener. Vad kan ge mer framåtrörelse? Vad kan ge spänning i scenen? Troligen kan du stryka det mesta av den, om den inte tillför läsaren vare sig ny information, spänning eller djupare engagemang.

 

PS: Du vet väl att vi har sommarrabatt på våra lektörsutlåtanden à la Storydoktors? Läs mer här.

0 kommentarer | Skriv en kommentar

Sommarrabatt på lektörsutlåtanden

Publicerat av Kategori: Nyheter

För att fira sommaren och vår nya webplats  erbjuder vi 500 kronors rabatt på lektörsutlåtande om du hör av dig innan 18/8.  Mejla info@storydoktors.se
PS: Vårt tidigare öppningserbjudandet (fram till 2/6) har vi tyvärr fått stänga då det blev fullbokat på en dag.

Läs om lektörsutlåtande à la Storydoktors här.

0 kommentarer | Skriv en kommentar

Miljö är handling

Publicerat av Kategori: deckare, karaktärsbeskrivning, kärleksroman, manus, miljöbeskrivning, roman, skönlitteratur, skriva

kustlandskap

Karaktär är handling säger man ju. Men även miljöerna är handling. Miljön formar karaktärerna och påverkar vad som händer. Har du svårt att få sprutt på din deckare eller kärleksroman  – pröva att förflytta den från ett barntätt radhusområde med småprat över trädgårdshäckarna till en ödslig vindpinad isolerad ö utanför en svårtillgänglig kustremsa och med väldigt instabila kommunikationer….  Vad tror du händer?

0 kommentarer | Skriv en kommentar