Snabbcoaching i Gamla stan!

Publicerat av Kategori: Ingrid Elfberg, Johanna Wistrand, karaktärsbeskrivning, manus, Nyheter, orkestrering, plot, skrivcoaching, skrivtips, snabbcoaching, struktur, synopsis

Skomakargatan 32

På tisdag den 1 september klockan 12.00 – 13.00  kommer Storydoktors, d v s  Ingrid Elfberg och jag (Johanna Wistrand) ge gratis snabbcoaching på ditt synopsis eller din romanidé.

Vi ger även hjälp om du har frågor om dina karaktärer och annat smått och gott i din berättelse, som du känner dig osäker på eller tycker att du har problem med.

Adressen är Skomakargatan 32 i Gamla Stan i Stockholm, bottenvåningen. Det står Textpalatset på porten. Vi håller till inne i Textpalatsets lokaler, som Annsofie Thörnroth upplåter åt oss under  denna lunchtimme.

För att delta behöver du anmäla dig till oss, så att vi vet hur många ni blir och därmed också hur många minuter vi har till förfogande för var och en.

Anmälan senast söndag 30/8 till info@multimanus.se

0 kommentarer | Skriv en kommentar

Ny storydoktor och lite organisk dramaturgi

Publicerat av Kategori: Nyheter

Hej alla Storydoktor-vänner!

Det har varit lite stiltje på bloggen men nu hoppas vi att det ska bli lite mer liv i luckan igen. Som kanske några av er redan noterat så har Jenny Bäfving, som startade Storydoktors tillsammans med Johanna Wistrand, valt att kliva av och lämnar istället stafettpinnen till Ingrid Elfberg som kommer att arbeta vidare med Storydoktors tillsammans med Johanna.

Och här kommer ett första inlägg om just dramaturgi och det som Ingrid brinner för, det som ibland kallas organisk dramaturgi.

2484

Häng med!

Konsten att berätta en historia

Alla har vi väl suttit på ett större släktkalas eller bröllop och med förväntan sett att farbror Sven klirrar i glaset, harklar upp sig och tar sats för att dra en av sina berömda historier. Och lika mycket har vi skruvat på oss när faster Agda gör detsamma.

Hur kommer det sig att Sven alltid lyckas få med sig sin publik, göra den enklaste historia till ett drama medan Agda alltid misslyckas, till och med när hon drar samma historia som Sven?

Tre akter

Alla som är det minsta intresserade av dramaturgi – eller hur man berättar en historia så att du fångar din publik – har någon gång stött på den klassiska 3-akts-teorin som har sitt ursprung i den grekiska teatern.

Ett oändligt antal Hollywoodfilmer bygger på den. Jag har själv kämpat med den teorin men ofta känt att den är väldigt mekanisk och ger en berättelse som består av löst sammanfogade bitar. Och jag tror inte att jag är ensam om att känna hur hela berättelsen sjunker ihop i mittenakten som har en tendens att bli en seeeeeg transportsträcka.

En riktigt god historia är som ett eget levande väsen

Det pratas allt mera om organisk dramaturgi i filmvärlden. Här har skett en dramatisk utveckling dom senaste åren. Det är knappast någon tvekan om att det är en ocean mellan gamla hederliga Dallas och serier som Lost och True detective, för att bara nämna några.

En historia följer vad en person – eller flera – vill, vad han gör för att få det och vilket pris han får betala under vägen dit.

En historia kan ha många former

Den kan vara linjär – hjälten följer sin drivkraft mot ett mål.

En slingrig flod – hjälten söker sitt mål och besöker många platser under vägen.

En spiral – hjälten återvänder hela tiden till samma minne, samma händelse och går allt djupare

Ett träd – historian förgrenar sig och hjälten besöker olika världar för att hela tiden återvända till utgångspunkten

En explosion – många olika skeenden berättas parallellt. Ett bra exempel är Pulp Fiction.

Sluta tänka i yttre form – bygg inifrån och ut istället

Börja med att formulera förutsättningen för din historia. Det är i princip den klassiska Onelinern. Ett exempel.

Gudfadern – Den yngste sonen i en maffiafamilj hämnas sin fars död och blir den nya gudfadern.

Verkar simpelt men är ruggigt svårt. Försök att verkligen koka ner din historia till en liten slurk fond.

Fundera sen över vad som är möjligt utifrån din förutsättning. Inga idéer är dumma här, ös på. Om han gjorde så är istället vad skulle hända? Vänd och vrid. Spetsa till. Gör en önskelista.

Analysera sen vilka problem din historia har. Många karaktärer? Tidshopp? Hur gör jag en fantasivärld trovärdig? Vill du belysa ett moraliskt dilemma? Samhällskritik?

Den organiska dramaturgin bygger på 7 nyckelpunkter.

  • Huvudkaraktärens svagheter och behov, inte bara psykiskt och fysiskt utan också moraliskt.
  • Åtrå – vad åtrår hjälten tillräckligt för att göra sin resa? Makt? Kärlek? Pengar? Att rädda världen?
  • Motståndaren. Ingen bra historia utan en kraftfull fiende. Som så klart har sina egna drivkrafter och moral och omoral.
  • Hjältens plan för att nå sitt mål. Den kan han bli tvungen att revidera många gånger …
  • Striden mellan hjälten och motståndaren.
  • Hjältens självinsikt när han väl når sitt mål.
  • Och till slut, hur allt når sin jämnvikt igen. Hjälten vinner, stärks eller krossas.

Bestäm sedan HUR du ska berätta historian och vem som är din huvudkaraktär. Det kanske inte är hjälten trots allt? Ska du ha en berättarröst? Är det hela tiden hjältens perspektiv? Flera?

Fundera över huvudkaraktärens konflikter? Både för att nå sina mål men också dom inom honom. Hur kommer den här resan att förändra honom? Vilka moraliska beslut måste han ta? Vad måste han offra för att nå sitt mål?

Allt detta ska så klart kryddas med vändpunkter och avslöjanden och ett allt högre tempo mot ett häftigt slut. Men dom detaljerna får vi grubbla över längre fram här i bloggen.

Det finns oändligt mycket spännande tekniker och idéer för att bygga en fängslande historia.

Ingrid :-)

 

 

 

 

 

0 kommentarer | Skriv en kommentar

Writing Romance: The Ultimate Guide

Publicerat av Kategori: Okategoriserade

Writing romance

Nu när Harlequin öppnar upp för svenska författare är det just manus inom genren romance som eftersöks. Medan genren fortfarande är sedd lite över axeln i Sverige är den enormt stor till exempel i USA och det finns också en mängd instruktionsböcker i ämnet. Att skriva romance ska vara lätt och lustfyllt när man väl lärt sig “mallen”. En av läroböckerna som jag, Jenny, bedömer som gedigen och matnyttig är den här:

Förutom konkreta exempel, skrivövningar och analys av romancegenren från en redaktion av romanceförfattare så innehåller den en del om just amerikanska marknaden vad gäller förlag och agenter. Men så länge marknaden i Sverige är såpass liten som den är så varför inte ha den amerikanska marknaden i åtanke? Vikingaromance är på gång kanske inte minst efter teveserien Vikings och romance med vår nordiska, vintriga miljö (tänk kärleksscener på björnfällen framför öppna spisen i fjällstugan) tror jag går hem hos amerikanarna.

Boken kan köpas här.

0 kommentarer | Skriv en kommentar

Peggy Olson

Publicerat av Kategori: dramaturgi, karaktärsbeskrivning, teveserie

Peggy Olson

Peggy Olson i teveserien Mad Men är en karaktär som jag, Jenny, har funderat mycket över.
Hon är så långt från sexobjekt och kuttersmycken i den sexistiska reklambranschen, som teverserien utspelar sig i, som det går att komma. Just därför används hon av författaren för att visa på dåtidens manschauvinism och kvinnosyn. (Det blir likadant när en svart kvinnlig karaktär kommer in i serien efter några säsonger och speglar det vita samhället omkring sig.)

Peggy är en representant för en ny kvinnotyp och eftersom hon är yrkeskvinna och vill stå på egna ben i en tid när kvinnor var hemmafruar, så utsätts hon hela tider för press, yttre hinder och motstånd. Men Peggy är varken offer eller en överdrivet “god” person, hon är helt enkelt mänsklig och vill styra sin egen skuta och har sina egna mål.
Enveten, talangfull och ihärdig får hon hela tiden kämpa för omgivningens respekt och blir en fördjupad kvinnlig karaktär bland många ytliga.

Peggy är verkligen ett exempel på en protagonist som långt ifrån är någon superhjälte – hon är bara en vanlig tjej från landet – men där omgivningens motstånd ställer henne på prov och tvingar fram hennes utveckling som karaktär.

0 kommentarer | Skriv en kommentar

Lästips: Du försvinner

Publicerat av Kategori: Okategoriserade

13054469_O_1

Du försvinner av Christian Jungersen

Danske författaren Christian Jungersens romaner påminner lite om en bra dansk teveserie. Författaren har en otrolig förmåga att utifrån vardagliga konflikter dra igång handlingen i thrillertempo, som i sin första “Undantaget” om mobbing på arbetsplatsen.

I nya Du försvinner är ämnet hjärnskada och den personlighetsförändring som blir följden. Mia och Frederik är ett mycket lyckligt och lyckat övre medelklasspar vars liv tar en annan vändning när Frederik får en ofarlig men svåropererbar hjärntumör som på verkar hans personlighet. Familjeidyllen bryts snabbt ner när hans impulskontroll försvinner och han börjar fatta allt mer katastrofala beslut. Mia blir snart inkastad i en mardröm där familjen plötsligt är skuldsatt med flera miljoner, eftersom hennes man har förskingrat pengar från sin arbetsplats för att bekosta huvudlösa investeringar. Snart kan inte Mia köpa mjölk i affären eftersom banken konfiskerat deras kort och deras hem säljs på auktion. Och detta är bara början… Genom att hela tiden kasta in nya hinder och komplikationer lyckas författaren skapa en thrilleraktig spänning.
Jungersen gör gripande och spännande drama av “triviala ämnen” som sjukdom och mobbing. I Expressen talas det om “författarens förmåga att förena thrillerspänning med högkvalitativ prosa (en förmåga som saknas i Sverige”.)

0 kommentarer | Skriv en kommentar

Hans Kupfer

Publicerat av Kategori: Okategoriserade

Kupfer

Hans Kupfer i Weissensee är inte en karaktär som  ger intryck av originalitet. Han har inte heller en särskilt  stark utstrålning. Tvärtom så är han en lite tillbakadragen, till synes lugn person.  Men han är en man som står i centrum för en trasslig knut av dilemman.  På så vis är han också  den röda tråden i serien. Serien Weissensee finns i två säsongen, en tredje är på gång.
Weissensee utspelar sig i Östberlin 1980 och handlar om familjerna Kupfer och Hausmann. De två familjerna är diametralt olika och blir inblandade i varandra tack vare kärleken på två plan – den mellan Stasiofficeren Hans Kupfer  och den berömda oppositionella sångerskan Dunja  och kärleken mellan Hans son Martin, som är polis, och Dunjas dotter Julia.
Hans Kupfers andra son Falk är liksom fadern Stasiofficer och strävar efter mer makt och blir därmed motståndare både till fadern och till brodern Martin. Alltså upplagt för mängder av konflikter, och mitt i allt står Hans Kupfer.

0 kommentarer | Skriv en kommentar